Dél-Koreában nem Kim Ki-duk, hanem Hong Sang-soo a szerzői filmek császára: Kimet finoman szólva nem szívelik hazájában, extremitásokra hajlamos, tanulatlan provokátornak tartják, szemben Honggal, aki a koreai értelmiség kedvence marad akkor is, ha nem büszkélkedhet olyan nívós fesztiváldíjakkal, mint direktor-honfitársa. Hong Sang-soo puritán, minimalista munkái önző és hiú férfiakról és azok vágyainak titokzatos tárgyáról szólnak: elfuserált szerelmi viszonyokról, fájdalmas szakításokról, rengeteg párbeszéddel megspékelve (ezért rokonítják többen Rohmer "beszélgetős filmjeivel") -- kényelmetlenül őszinte látleletek ezek az emberi természetről, amelyet hétköznapi, banális epizódok sokaságával mutat be, ám e mögött precízen átgondolt, komplex struktúra rejtőzik. Kivált pályája elején játszadozott az elbeszéléssel (lásd a The day a pig fell into the well szemszögváltásaiból fakadó, egymást átfedő szcénáit, a The power of Kangwon province tükörnarratíváját vagy a Virgin stripped bare by her bachelors az emberi emlékezet tökéletlenségére rájátszó, apró változtatásokat tartalmazó jelenetismétléseit), s noha a későbbiekben is visszatérő elem lesz az ismétlésekre épülő cselekményszerkezet, a kísérletezőkedv jelentős mértékben alábbhagy. Örök téma Hongnál a szerelmi háromszög, a The day a pig...-ben két nő verseng ugyanazért a férfiért, a Woman is the future of manben két férfi akarja felfrissíteni kapcsolatát egyazon ex-barátnőjével. A Woman on the beach úgy indul, mint a Woman is the future..., adott a háromszög-szituáció és a nő kegyeiért küzdő hímpáros (még a filmrendező-alteregó is megegyezik), ám Hong egy újabb hölgyfigurát emel be a moziba, így aztán az alapkonfliktust a két nő között vetyengő, döntésképtelen főhős cívódása váltja fel. A spontánnak tetsző hongi dialógusok megint csak bámulatos ritmust kölcsönöznek a mozinak, az életmű többi darabjához hasonlóan soha nem válik unalmassá a film, ez pedig legalább annyira köszönhető a kiváló színészembereknek, mint az életszagú, pontos párbeszédeknek. No meg annak, hogy Hong Sang-soo mindig rólunk mesél, minden gyarlóságunkkal és kicsinyességünkkel együtt, szentimentalizmustól és hamis illúzióktól mentesen.
2008.04.07. 15:24 namhanman
Woman on the beach (Hong Sang-soo, 2006)
Szólj hozzá!
Címkék: kritikák
A bejegyzés trackback címe:
https://namhanman.blog.hu/api/trackback/id/tr47415278
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Nincsenek hozzászólások.
Utolsó kommentek