Korántsem borít el minket az angol nyelvű szakirodalom, a japán vagy a hongkongi mozival ellentétben a koreai filmekről/filmesekről nem született túlzottan sok könyv: a hozzáférhető publikációkról viszonylag teljes listát ad a legkitűnőbb angol nyelvű koreai filmes site egyik aloldala.
A döbbenetesen sok filmkritikát tartalmazó MediaCircus oldal egyszemélyes felelőse, Anthony Leong Korean Cinema: The New Hong Kong című munkája informatív, olvasmányos népszerűsítő kiadvány, látszik, hogy a Kanadában élő koreai úriember elkötelezett támogatója hazája filmművészetének; rendkívül lelkes (fél)amatőr munka ez (a design valami arcpirítóan pocsék), afféle kedves kis beginner's guide, a harcedzett fanoknak azonban nem tudnám ajánlani, miként a koreai art mozi szerelmeseit is óva intem e kiadványtól (Leong úgy lehúzta Hong Sang-soo alkotásait, hogy csak úgy pislogtam).
A komoly elméleti alapokkal felvértezett koreai-amerikai Kyung Hyun Kim (így nyugatiasan írja a nevét) 2004-ben megjelent szakmunkája (The Remasculinization of Korean Cinema) már nem csak a felszínt kapirgálja, belemenős, felettébb intelligens anyag, az elhivatottaknak viszont feltétlen érdemes beszerezni, ugyanis ez az egyetlen tudományos igényességű munka a tárgykörben. Hátránya, hogy Kim olyan filmeket is szerepeltet esszéiben, amelyek nem jelentek meg külföldön angol feliratos DVD-n (pl. Im Kwon-taek koreai háborús klasszikusa, a Taebaek mountains, vagy Kim Ki-young opus magnuma, a The housemaid).
Ami nekünk B. Nagy László, az Dél-Koreának Lee Young-il: a filmkritikusok doyenjének feltétlen ajánlom a The History of Korean Cinema című, angol nyelven is hozzáférhető, átfogó történeti áttekintését. Hátránya, hogy mivel 1998-ban jelent meg, éppen hogy lemaradt nemzete mozitörténetének második aranykoráról (az első a hatvanas években volt) és annak ismertetéséről; egyébként abszolút hiánypótló, kivételesen értékes kiadvány.
A New Korean Cinema ígéretes esszégyűjtemény hozzáértők tollából (Darcy Paquet, Chris Berry, Kyung Hyun Kim, illetve a vele nem összetévesztendő, koreanfilm.org-os Kyu Hyun Kim), ám mivel nincs birtokomban ez a kötet, nem tudok róla érdemben nyilatkozni: szerintem megér egy próbát.
Szavakkal nem tudom kifejezni, milyen értékesnek tartom a KOFIC (Korean Film Council) publikációs tevékenységét (is). Legtöbb munkájuk ingyenesen letölthető pdf formátumban, ezek között megtalálható a negyedévente megjelenő Korean Film Observatory magazin (remek!), az évről évre kiadott filmes adattár, a magyar Filmbarátok Kiskönyvtárához hasonlítható Korean Film Directors Series (első három mini-kötet -- Bong Joon-ho, Park Chan-wook, Ryoo Seung-wan -- ingyenesen letölthető, az újabbakért már fizetni kell, de mivel nagyon korrekt kiadványok -- a Hong Sang-soo-s könyvbe maga Bordwell írta a pályaképet -- én tiszta szívből tudom ajánlani valamennyit), egy komplett, grátisz filmtörténeti munka (kötelező!), illetve egyéb írásművek francia és olasz nyelven (nyelvismerők előnyben).
A hamarosan megjelenő írásokról: a Szöulban élő újságíró, Mark Russell idén júniusban megjelenő könyve (Pop Goes Korea: Behind The Revolution of Movies, Music and Internet Culture) noha csak egy szeletében foglalkozik a dél-koreai filmmel (hiszen a hallyu-jelenség egészét vizsgálja), mégis izgalmasnak ígérkezik. Ugyancsak nagy reményeket fűzök Darcy Paquet 2009-re bejelentett munkájához, amely a koreai mozi színeváltozásairól tudósít majd a '80-as évektől napjainkig.
Magyar nyelven még szűkösebb a kínálat (jelzem, nálunk ijesztően feldolgozatlan a távol-keleti mozikincs. Tessék? Berkes-Nemes: A japán film világa? Na ne már.), lényegében csak Filmvilágos cikkeket tudok említeni a koreai mozival kapcsolatban: mindenekelőtt a mindig kiváló Varró Attila Titanicos beszámolóját, Vincze Teréz portréját Kim Ki-dukról, a 2005/10-es szám koreai összeállítását (Géczi Zoli írt az ezredvégi virágzásról, én Park Chan-wookról, Teréz pedig az akkor bemutatott Lopakodó lelkekről), Teréz kritikáját Az íjról, elmélkedésemet az Időről (marasztaló recenziómmal egyedül maradtam a magyar kritikában), ázsiai filmes beszámolómat a tavalyi Titanicról, illetve a jelenlegi szám (2008/4) koreai háborús összeállítását.
Utolsó kommentek