A mainstream dél-koreai filmtől abszolút idegen, hogy a saját folklórjából merítsen (az ifjúkorában kommerciális produkciókkal kezdő, majd pedig a nyolcvanas évektől szerzői munkákkal jelentkező Im Kwon-taek számít e kultúrvonal élharcosának, lásd Sopyonje; Chunhyang), már önmagában ez a gesztus figyelmet érdemel A keserédes életet jegyző Kim Ji-woontól. A Janghwa, Hongryeon-jeon címre hallgató, több ízben vászonra vitt, rendkívül népszerű koreai népmeséből Kim azonban olyan rendhagyó, a J-horroroktól fényévekre álló, komplex pszichológiai rémtörténetet kerekített, amely joggal avatta a Két nővért a Whispering corridors-szal induló K-horror első számú, ezerszer felemlegetett mesterdarabjává. A nővérpárt halálra frusztráló mostoha ősrégi sztorijának 2003-as, merőben radikális átértelmezése elhagyja a lineáris narratívát, a gyűlöletes pótmama végrehajtóiként tevékenykedő fiúgyermekeket és a becsületes igazságosztóval megtámogatott, reménykeltő zárlatot, és egy bűntudattól meghasadt elme megbízhatatlan szűrőjén keresztül láttatja az eseményeket, a valóság és képzelet határán egyensúlyozva, a hagyományos időkezelés szabályaitól mentesen. Kim intenzív nézői figyelmet igénylő, imponálóan intelligens kirakósjátékában a borzalom forrását elsősorban nem a hétköznapokba beszivárgó természetfeletti jelenti (mint a J-horrorokban általában): a horror itt a befejezésben felfedett traumatikus élmény feldolgozásának hiányából fakad. A gyönyörű hommage-okkal (Ringu, Audition) dolgozó, kézműves igényességű remekműben az Oldboyhoz hasonlóan egyetlen fatális momentum elegendő ahhoz, hogy a főhős karaktere végérvényesen elkárhozzon: Oh Dae-su kíváncsi pillantásának jelen esetben egy gyűlölettel teli dialógus felel meg az idősebbik testvér és a család életét megmételyező szerető között.
2008.05.16. 17:48 namhanman
Két nővér (Kim Ji-woon, 2003)
6 komment
Címkék: kritikák
A bejegyzés trackback címe:
https://namhanman.blog.hu/api/trackback/id/tr79472808
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
bobbyperu · http://twitter.com/bobbyperublog 2008.05.16. 21:43:56
nekem még mindig ez a film a korean nr 1. hihetetlenül összetett, a filmnyelv minden trükkjét kisujjból kezelő zseniális darab. ráadásul ahányszor nézem, annyi apró változtatást végzek a "megfejtésemen":)
amúgy te nem vagy a szerencsés 22 között, aki már látta a Te Good, the Bad, and the Weird-et?
amúgy te nem vagy a szerencsés 22 között, aki már látta a Te Good, the Bad, and the Weird-et?
namhanman 2008.05.17. 14:17:50
Áh, most lesz a világpremierje Cannes-ban. Amúgy idén nem túl masszív a koreai filmjelenlét a fesztiválon, az új Kim Ji-woonon kívül lesz még The Chaser (idei év sleeper hitje Dél-Koreában), egy animációs rövidfilm Stop címmel, a retró szekcióban pedig a The Housemaid.
www.koreatimes.co.kr/www/news/art/2008/05/141_23212.html
www.koreatimes.co.kr/www/news/art/2008/05/141_23212.html
Popa Andreea 2008.05.21. 11:37:34
Ez a film megvaltoztatta az eletemet es tovabra is valtoztatni akarok rajta! Nagyon sok filmet latam gyerekkorom otta, de egyetlen egyet sem talalok ilyen jonnak! Megszeretnem vasarolni a filmet, de magyar forditassal.
Ramiz 2008.07.25. 09:23:35
Nem rossz, de ici-picit túlcsavart és hideg. Azért jó volt újranézni, de van ennél jobb koreai film rengeteg. :)
bobbyperu · http://twitter.com/bobbyperublog 2009.04.13. 14:31:23
egy jobbat elég lesz, ha mondasz:)
Utolsó kommentek